گروه اینترنتی جرقه ایرانی

عاشقانه-خبری اس ام اس اهنگ موزیک شعر ادبی بهداشتی خدماتی-خفن-عکس-موبایل

گروه اینترنتی جرقه ایرانی

عاشقانه-خبری اس ام اس اهنگ موزیک شعر ادبی بهداشتی خدماتی-خفن-عکس-موبایل

سرطان پس تان در زنان:

سرطان پس تان در زنان:

شایعترین سرطان در خانمها سرطان پس تان است. شایعترین علت مرگ در خانمهای ۴۰ تا ۴۴ ساله سرطان پس تان می‌باشد. با افزایش سن خانمها، احتمال ابتلا به سرطان پس تان افزایش می‌یابد.

خانمهایی که مادران یا خواهرانشان دچار سرطان پستان باشند، شانس بیشتری برای ابتلاء به این سرطان را دارند و اگر این بستگان قبل از زمان یا ئ سگی دچار سرطان شده باشند یا سرطان آنها در هر دو طرف باشد و یا در چند نفر از بستگان نزدیک فرد، سرطان رخ داده باشد، شانس بیشتری برای ابتلاء به سرطان پستان دارند.

خانمهایی که هرگز صاحب فرزند نشده‌اند و یا اولین زایما ن آنها بعد از سن ۳۵ سالگی باشد، شانس بیشتری برای ابتلاء به سرطان پس تان دارند بعلاوه هرچند اولین عادت ماهانه در سن پایین ‌تری شروع شود (کمتر از ۱۲ سال) و یائ سگی دیرتر بروز کند (بعد از ۵۰ سالگی) شانس گرفتاری به سرطان پست ان نیز افزایش می‌یابد.

خانمهایی که دچار سرطان رح م شده باشند، شانس بیشتری برای درگیری با سرطان پس تان دارند. عوامل محیطی و جغرافیایی و مصرف الکل نیز در بروز این نوع سرطان مؤثرند.

دوره رشد این سرطان طولانی است و تمایل زیادی به دست‌اندازی و انتشار به سایر اعضاء دارد. به خاطر این مسائل برنامه‌های مختلفی جهت ردیابی سرطان در سطح جمعیت پیشنهاد شده است تا در مرحله اولیه رشد سرطان و پیش از اینکه انتشار پیدا کند تشخیص داده شود.

علائم بالینی:

در اکثریت موارد بیمار به خاطر اینکه متوجه یک توده بدون درد در پستان خود شده است مراجعه می‌کند. گاهی از اوقات این توده دردناک است. ترشح از پس تان، فرو رفتن نوک پس تان، سفت ش دن و قرمز شدن پس تان نیز گاهی دیده می‌شود. قسمت بالا و خارجی پست ان و نوک پس تان بیشتر دچار سراطن می‌شوند. غدد لنفاوی زیربغل نیز گاهی متورم می‌شوند.

علائمی که نشانه پیشرفت سرطان پس تان هستند و از وخامت بیماری حکایت می‌کنند موارد زیر می‌باشند: دانه دانه شدن پست ان، زخم شدن پوست پست ان و وجود یک توده بزرگ و سفت در پس تان که از داخل به دیواره قفسه سینه چسبندگی داشته باشد غددلنفاوی، زیر بغل، کبد و ریه از نواحی هستند که سرطان پستا ن به آنها انتشار می‌یابد.

به خاطر شیوع نسبتاً زیاد این سرطان و تمایل آن به انتشار، برنامه‌های مختلفی جهت ردیابی و تشخیص زودرس آن پیشنهاد شده است. این برنامه‌ها شامل سه قسمت می‌باشند:

۱- معاینه پست ن توسط خود فرد: (هر ماه یکبار بعد از ۲۰ سالگی) با مشاهده کوچکترین تغییری در وضعیت پس تان باید به پزشک مراجعه نماید.

۲- معاینه توسط پزشک: بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی هر ۲ الی ۳ سال یکبار توسط پزشک معاینه می‌شوند. بعد از ۴۰ سالگی سالی یکبار اینکار انجام شود.

۳- رادیوگرافی پستان: از ۳۵ سالگی تا ۴۰ سالگی باید یک بار رادیوگرافی پس تان انجام شود.

پس از تشخیص درمان با جراحی، رادیوتراپی، و هورمون درمان ی انجام می‌شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد