گروه اینترنتی جرقه ایرانی

عاشقانه-خبری اس ام اس اهنگ موزیک شعر ادبی بهداشتی خدماتی-خفن-عکس-موبایل

گروه اینترنتی جرقه ایرانی

عاشقانه-خبری اس ام اس اهنگ موزیک شعر ادبی بهداشتی خدماتی-خفن-عکس-موبایل

چه بکنیم تا آنفولانزا نگیریم.

چه بکنیم تا آنفولانزا نگیریم.

آنفولانزای A از طریق تماس با فرد مبتلا سرایت می‌کند و نشانه‌های معمول آن تب، سرگیجه، خشکی مفصل‌ها، حالت تهوع و در موارد پیشرفته، بیهوشی و مرگ است. یعنی اگرخدای نکرده فوت کردید، بدانید که آنفولانزا داشتید. این که چطور و از کجا آن را گرفتید، مهم نیست. چون کمی دیر شده و باید زودتر به آن فکر می‌کردید.  آنفولانزای A از طریق تماس با فرد مبتلا سرایت می‌کند و نشانه‌های معمول آن تب، سرگیجه، خشکی مفصل‌ها، حالت تهوع و در موارد پیشرفته، بیهوشی و مرگ است. یعنی اگرخدای نکرده فوت کردید، بدانید که آنفولانزا داشتید. این که چطور و از کجا آن را گرفتید، مهم نیست. چون کمی دیر شده و باید زودتر به آن فکر می‌کردید.

اکنون آنفلوانزای خوکی در مناطق مختلف جهان در حال پیشروی است. سازمان‌های بین‌المللی بهداشت با اعلام مرحله ۵ وضعیت هشدار اعلام کردند که شیوع جهانی آنفلوانزای خوکی امری حتمی خواهد بود. این اولین بار بود که سازمان بهداشت جهانی وضعیت هشدار خود را به مرحله ۵ ارتقا می‌داد که یک مرحله مانده تا وضعیت قرمز است و نشان دهنده اینکه اپیدمی جهانی این بیماری حتمی است. در ایران نیز وضعیت مرحله 6 اعلام شده. چون بیش‌تر مردم به آنفولانزا اهمیتی نمی‌دهند.

برای این که به آنفولانزا مبتلا نشوید، به این نکات توجه کنید. البته توجه شما کافی نیست و باید به آن‌ها عمل کنید تا نتیجه بگیرید. اگر هم برایتان فرقی ندارد و مبتلا شدن برایتان مشکلی ایجاد نمی‌کند، ادامه مطلب را نخوانید.

1) دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون و یا محلول‌های ضدعفونی حاوی الکل بشویید، به خصوص زمانی که عطسه یا سرفه می‌کنید و یا وقتی که از بیرون باز می‌گردید.

حتی اگر وقتی به خانه رفتید و دیدید که فامیل‌های همسرتان دوباره به بهانه ای آمده‌اند و شام هم می‌مانند و باید به محض ورود به آپارتمان کنارشان بنشینید و از جایتان تکان نخورید تا به آن‌ها بر نخورد، اهمیتی ندهید. باز هم بروید و دست‌تان را بشویید. نهایتش این است که همسرتان یک هفته با شما سرسنگین رفتار می‌کند و تمام غذاهایی که از آن‌ها متنفر هستید را درست می‌کند و جلویتان می‌گذارد و هر شب هم برادرش به خانه‌تان می‌آید تا با کامپیوتر شما بازی کند.

2) ضدعفونی کردن سطوح داخلی خانه با محلول‌های حاوی کلر در کاهش احتمال انتقال بیماری موثر است.

برای این کار می‌توانید از آب لوله‌کشی تهران به صورت خالی و بدون نیاز به ترکیب با چیز دیگری استفاده کنید. چون در مخازن، گاهی آن‌قدر به آن کلر اضافه می‌کنند که مزه «بتادین» می‌دهد. البته گفته می‌شود که جنازه هم مزه بتادین می‌دهد، اما احتمالا یک شایعه است. چون جنازه هیچ‌وقت از مخزن آب یک شهر سر در نمی‌آورد و در هیچ جای دنیا چنین چیزی مشاهده نشده.

3) از تماس نزدیک با افرادی که آلوده هستند بپرهیزید.

حتی اگر پدر همسرتان باشد و در میهمانی باید کنارش بنشینید و با او بحث سیاسی و اقتصادی کنید و به تحلیل‌های شخصی و مزخرف او گوش دهید و به جوک های بی‌مزه رادیویی‌اش بخندید و در خواندن شعرهای قدیمی همراهی‌اش کنید و وقتی توی صورت‌تان عطسه می‌کند، به روی خودتان نیاورید که صورت‌تان خیس شده و نباید چیزی بگویید، چون اگر همسرتان بفهمد به پدرش اهانت کرده‌اید، یک هفته با شما سرسنگین رفتار می‌کند و تمام غذاهایی که از آن‌ها متنفر هستید را درست می‌کند و جلویتان می‌گذارد و هر شب هم برادرش به خانه‌تان می‌آید تا با کامپیوتر شما بازی کند.

4) از دست زدن به اشیا و سطوحی که ممکن است آلوده باشند، به خصوص در اماکن عمومی مانند میز‌های کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها، دستگیره در وسایل حمل‌ونقل عمومی، نرده‌ها و غیره بپرهیزید.

وقتی با نامزدتان به رستوران می‌روید، دست به میز نزنید و تمام مدت دست به سینه بنشینید و وقتی غذا آمد، طوری آن را بخورید که نیاز ینباشد دست‌تان را روی میز بگذارید. زمانی هم که سوار اتوبوس یا مترو بودید، از گرفتن میله خودداری کنید و طوری بایستید که بدون نیاز به تکیه‌گاه یا گرفتن جایی تعادل داشته باشید. اگر اتوبوس ناگهان ترمز کرد و جمعیت ناگهان جابه‌جا شدند، شما خودتان را از پنجره به بیرون پرتاب کنید. چون در غسیر این صورت هم با خطر تماس به میله و در و دیوار آلوده مواجه هستید و هم بیش از حد ایمن به مسافرها نزدیک می شوید.

5) از دست زدن به دهان، بینی و چشمان خود بپرهیزید.

البته تنها مجریان و گوینده‌های تلویزیون هستند که از این آزمون سربلند بیرون می آیند. چون عادت دارند علاوه بر خودداری از خاراندن نقطه ای که دچار خارش شدهف اگر پشه مالاریا هم نوک بینی‌شان نشست، به آن دست نزنند. البته اگر مجری هستید و در خارج هستید و مشخص نیست که کجا هستید و سر کلاس هستید یا در صف انتخاب واحد یا پشت در اتاق مدیر گروه یا سلف دانشگاه، می‌توانید هر کاری دوست دارید انجام دهید. چون این نکات فقط در ایران لازم‌الاجرا هستند.

6) در صورتی که خود مشکوک به ابتلا به آنفلوآنزا هستید، حتما هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی‌تان را بگیرید.

اگر دستمال به همراه ندارید، هنگام عطسه یا سرفه قسمت داخلی آرنج خود را در برابر دهان و بینی بگیرید تا دستان‌تان آلوده نشوند. منظور از قسمت داخلی آرنج، این نیست که آن را با تیغ جراحی بشکافید و جلوی دهان‌تان بگیرید. البته بهتر است همیشه یک دستمال دم دست‌تان داشته باشید. مهم نیست که جنس آن از چه باشد. روکش صندلی تاکسی، رومیزی رستوران، گوشه لباس نفر کناری و هر چیزی که می‌توانید را به کار گیرید تا ویروس را پخش نکنید.

7) هر فردی که دچار علایم شبه‌آنفلوآنزا شامل تب ناگهانی، سرفه و دردهای عضلانی شد باید از رفتن به سرکار و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی پرهیز کرده و بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

البته اگر رییس‌تان این حرف‌ها سرش نمی‌شود یا این که در مغازه دست تنها هستید و شاگردی ندارید که به جای خودتان سر حجره بفرستید و مدیرتان گفته باید در هر شرایطی به مدرسه بیایید و خودتان دوست ندارید به خاطر بیماری حقوق ماه بعدتان کم شود و نمی‌توانید از دیدار با دوست‌هایتان حتی برای چند روز دست بکشید، میان مردن بروید و احت زندگی کنید و توی صورت‌شان عطسه کنید و ویروس را بگسترانید تا آن 40 درصدی که گفته شده قرار است مبتلا شوند، افزایش یابد و شاید 120 درصدمان مبتلا شویم (با احتساب توریست‌های خارجی و کارمندان کنسولگری‌ها) و آن وسط این ویروس تغییر شکل دهد و انواع آنفولانزای ABC را شاهد باشیم.

8) با توجه به این که هنوز اطلاع‌رسانی درباره آنفولانزای A در ایران به حد کافی نرسیده و شما هم این مطلب را به شوخی گرفته‌اید، از حالا تا زمانی که این بیماری ریشه‌کن شود، عکس خودم در لباس ضد آلودگی را چاپ می‌کنم تا برایتان یادآوری شود که آنفولانزا پدر و مادر ندارد و رحم نمی‌کند.

این را هم فراموش نکنید که در موجی از آنفولانزا که به «آنفولانزای چینی» معروف است، شما ویروس را می‌گیرید و سخت بیمار می‌شوید و تا دم مرگ هم پیش می‌روید. اما چون چینی است، ناگهان ویروس خراب می‌شود و می‌میرد و شما دوباره خوب می‌شوید.

منبع: همشهری مسافر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد